Ma van a biodízel nemzetközi napja

Forrás: agroinform

Gazdasági és környezetvédelmi érdekek is fűződnek ahhoz, hogy minél szélesebb körben elterjedjen a biodízel használata. Az 1970-es évek olajválsága – az olajtartalékok csökkenése és a gazdasági helyzet – vezetett el az arról való gondolkodáshoz, hogy az ásványi olajon kívül milyen más energiaforrások állnak rendelkezésünkre. Ekkor kerültek előtérbe a megújuló energiaforrások, és alakult ki az igény az alternatív üzemanyagok fejlesztésére. A gazdasági érdekek mellett a globális felmelegedés, a túlnépesedés és a környezetvédelmi problémák is fokozták a biológiai eredetű hajtóanyagok iránti igényt.

 

A biodízel-használat előnyei és hátrányai – a környezeti hatások


Az utóbbi években megnövekedett az érdeklődés a biodízel iránt, hiszen a dízelautók elterjedtek, a gázolaj ára viszont megnőtt. Ráadásul megfelelő keverékarányok mellett a legtöbb dízelmotor még egyenlegesebben is működik. Azonban a tiszta vagy magas biodízel-tartalmú tüzelőanyagok használata kapcsán számos gyakorlati kérdés merül fel.
A biodízel használatának vitathatatlan előnye, hogy a gyártásához nem kell nagy befektetés, és ezt a növény termelése közelében, egyszerű földművelő gazdaságban is elő lehet állítani. De nagyon fontos a biodízel-előállító technológia jó megválasztása.

Előnye továbbá, hogy kisebb mértékben terheli a környezetet, lassítja a globális felmelegedést, előállítása kevesebb energiát igényel, ezért a gyártás során kevesebb az energiafelhasználás és a szén-dioxid-kibocsátás. Nem toxikus anyag, így az emberek és az állatok egészségére nem ártalmas. 30 százalékos bekeverési arányig nincs szükség a jármű alkatrészeinek kicserélésére. A motorokban felhasznált biodízel-kipufogógáz értékei is nagyon kedvezőek. A korom mennyisége a felére vagy még kevesebbre csökken. Literenkénti ára olcsóbb, mint a benziné. A kőolajjal szemben, aminek a képződése évmilliók eredménye, a biodízel alapanyagai viszonylag gyors biológiai folyamatoknak az eredményei.

A repce a növekedése során éppen annyi szén-dioxoidot vesz fel, mint amennyi később az elégetésénél újra felszabadul, így mindez nem járul hozzá az üvegházhatás erősödéséhez. Azonban ez azt is jelenti, hogy mivel az előállítása során jelentős mennyiségű üvegházgáz kerül a légkörbe, ez szinte teljesen kompenzálja a bioüzemanyagok által megtakarított mennyiséget.

 A biodízel használatának hátrányai: szétmarja a gumiból készült alkatrészeket, át kell alakítani a motorokat, megnő a motor fogyasztása, a tiszta biodízellel működő autókat nehezebb hideg időben beindítani, valamint a szaga kellemetlen. A termesztés nagy mennyiségű műtrágya és növényvédő szer használatát teszi szükségessé, ami jelentősen terheli a talajt és a vízbázist, továbbá a légkört is.

A biodízel csak a neki megfelelő, vagyis a dízelmotorok működtetésére alkalmas: a mai szikragyújtásos hibridek és a benzines motorok nem képesek az elégetésére, bár egyes korszerűbb gépjárművek átalakítás nélkül is képesek felhasználni a magas biodízel-tartalmú üzemanyagokat. A hagyományos dízelmotorok esetén jelenleg a legjobb megoldás az, hogy csak alacsony biodízel-tartalmú keveréket tankolunk az autóba.

A fent említett hátrányok jó része kiküszöbölhető, ami nagyon fontos, tekintve, hogy a biodízel használatában nagy lehetőségek vannak, hiszen nem csupán járműhajtóanyag helyettesítésére szolgálhat, hanem akár például központi fűtésre is.

 

A biodízel alapanyagai


A biodízel származhat napraforgóból, repceolajból, szójaolajból, pálmaolajból, állati zsiradékokból, de használt sütőolajból is. Európában – így Magyarországon is – leginkább a napraforgó és a repce termesztése terjedt el, az éghajlati viszonyokból adódóan.

Számos országban már évtizedek óta alkalmazzák a biodízelt üzemanyagként, az előállítás és felhasználás gyakorlata mára kialakult.

Az egyre nagyobb mennyiségben rendelkezésre álló használt sütőolajat a biodízelüzemek dolgozzák fel, általában nyers növényi olajjal keverve biodízellé. A biodízel bekeverése az ásványi eredetű dízelolajhoz nagymértékben csökkenti az égéskor keletkező károsanyag-kibocsátást.

Minél nagyobb arányban használnak fel használt sütőolajat a biodízel gyártásakor, illetve minél nagyobb arányban kevernek biodízelt az üzemanyagba, annál környezetbarátabb végterméket tölthetünk a járműveinkbe. A 100 százalékban használt sütőolajból készült biodízel ásványi eredetű dízelolaj hozzákeverése nélkül is felhasználható üzemanyagként.

A növényi olajokból és használt sütőolajból történő biodízelgyártás lényeges mértékben járul hozzá az üvegházhatású gázok kibocsátáscsökkentésének teljesítéséhez. Ez pedig rövid és hosszabb távon is egy olyan elérendő cél, amelynek minden lehetséges módon meg kell próbálnunk eleget tenni.

vissza »
Keresse lapunkat a Facebookon!
Archívum - utolsó megjelent számaink
2024. március
2024. február
2024. január
2023. december
2023. november
2023. október
2023. szeptember