Elektromos hajtású mezőgazdasági traktorok és rakodógépek
Dr. Hajdú József
Az elektromobilizáció elérte a mezőgazdaságot is, amelynek az egyik oka az Európai Unió azon törekvése, hogy környezetvédelmi és klímaváltozás miatti okokból, 2035-től fokozatosan kitiltja a belső égésű motorok használatát a mobil járművekben. A másik ok, hogy a fosszilis üzemanyagok ára hektikus ingadozásokat mutat, és az olcsóbb elektromos energiával gazdaságosabb üzem valósítható meg az elektromos meghajtású járműveknél is. Az sem elhanyagolható szempont, hogy míg a belső égésű motorokkal szerelt mezőgazdasági erőgépeknél a szerviz ciklusidők 500 és 1000 üzemóra között változnak és jelentős költségekkel (olajcsere, szűrők, utánállítások) járnak, addig az elektromos meghajtású traktoroknál pl. 8000 üzemóránként esedékes az elektromos hajtások szervizfeladatainak elvégzése, és az akkumulátoroknak is 8 évig meg kell tartania kapacitásuk 80%-át. Az elektromos járművek gyártási költségei is alacsonyabbak, mint a robbanómotoros járműveké, főleg ha nagy szériákban állítják azokat elő. A gyártók és a szervizek azonban nem szívesen mondanak le a profitjukról, ezért igyekeznek az árakat egyre magasabbra srófolni, hogy amit az üzemanyag- és szervizköltségekkel az üzemeltetők megtakarítanak, azt leamortizálják. A szakértők egyértelmű prognózisa, ahogy az elektromos járművek ára két-, háromszorosa lesz a hagyományos belsőégésű motorokkal szerelt változatokénak, továbbá biztosra veszik, hogy a ritkábban esedékes szervizköltségek is drágulni fognak, így ezt az előnyüket akár el is veszíthetik. Az árképzéssel ugyanis az a baj, hogy nem a felhasznált anyagköltségeket, energiát, az előmunka és a logisztikai költséget, mint közvetlen költségeket, illetve a logikusan jelentkező fejlesztési ráfordításokat és közvetett (általános) költségeket tekintik alapnak, hanem a kalkulációk az elérhető megtakarításokat is figyelembe veszik, ezzel csökkentik a felhasználóknál jelentkező előnyöket ...
... tovább »