2024. október
6 hónapnál régebbi cikkeink teljes tartalmát online előfizetés nélkül is elérhetik regisztrált tagjaink.
Tudomány - Műszaki fejlesztés

Bioszén-előállítás mezőgazdasági használati jelentősége

Madár Viktor – Betovics András – Tóth László

A bioszenet a biomasszákból pirolízisnek nevezett technikával állítjuk elő, amikor a szerves anyag magas hőmérsékleten, oxigén hiányában nagy felületű, repedezett szénné alakul, és szilárd mátrixban van jelen. Minőségi bioszenet – amely szilárd és biológiailag stabil, fekete termék – csak megfelelően ellenőrzött biomasszákból készíthetünk. A gyártása segít leküzdeni a globális felmelegedést azáltal, hogy a talajba helyezett szén hosszú ideig változatlan marad, miközben a talajt termékenyebbé teszi. Az előállításához a hulladék biomasszákon túl a melléktermékeket, a nem közvetlen élelmiszert jelentő biológiai anyagokat célszerű felhasználni. A pirolízis folyamata során keletkező hőenergia átalakítható villamos energiává. A talajok a művelés, a klímaváltozás és az antropogén hatások következtében megváltoznak, degradálódnak (pl. savanyodás, szikesedés, vegyszermaradványok és nehézfémek felhalmozódása stb. miatt), amelyek hatással vannak a talaj mikrobiológiájára és termőképességére. Napjainkban a nemzetközi kutatások jelentős része a talaj és a bioszén kapcsolatával foglalkozik. A gyártással foglalkozó kutatómunkák, a gyártandó termékekkel kapcsolatban is a talajerő-gazdálkodáshoz való igazodást fogalmazzák meg, mint elsőrendű célkitűzést ...

... tovább »
Vállalkozók tanácsadója

Traktorvontatású takarmánykeverő, -kiosztó kocsik

Dr. Hajdú József

A korszerű TMR (Total Mixid Ration) takarmányozásra épülő szarvasmarhatartáshoz hozzátartoznak az etetést végző takarmánykeverő, -kiosztó kocsik is. A piacon már a 30 LE-s traktorokkal üzemeltethető, 2 m3-es tartálytérfogatú takarmánykeverő, -kiosztó kocsiktól a 280 LE-s erőgépeket igénylő, 64 m3-es kocsikig szinte minden méretben található kínálat. Az 50-es tehénlétszámtól a több ezres tehénállományokig változatos konstrukciójú keverő-kiosztó kocsik közül lehet választani. A gyorsan terjedő gépesített TMR takarmányozási technológiák egyre több ilyen kocsit igényelnek. Ennek tudható be, hogy a vezető nyugat-európai (olasz, német, francia, holland) gyártók mellett a közelmúltban új szereplők (török, lengyel, kínai) kínálatával bővült a piac. Sőt, napjainkban már az egyik legnagyobb gyártónak a török Celikel számít, amely 5 és 55 m3 közötti tartálytérfogattal gyártja takarmánykeverő, -kiosztó kocsijait évi 7500 db-os mennyiségben, amelyeket az egész világra exportál. Az első horizontális csigás takarmánykeverő, -kiosztó kocsi 1968-ban jelent meg a piacon (Storti Mastino), az első vertikális keverőcsigával szerelt kocsi pedig 10 évvel később, 1978-ban mutatkozott be (BvL Solarmix). A szarvasmarha-istállón belüli keveréktakarmányok kiosztására számos technológiai megoldással lehet találkozni a nagy teljesítményű önjáró önrakodó silómarós keverő-kiosztó kocsiktól az autonóm takamánykeverő, -kiosztó robotokig, illetve a beépített kötött pályás automatizált takarmánykeverő „konyhákkal” kombinált takarmányozási rendszerekig. Ez utóbbiak már fontos elemei az okos szarvasmarha-istállóknak, ahol a fejést, az etetést, az almozást, az istállótakarítást, a szellőzést, a fényviszonyok szabályozását központi számítógép vezérli, az állatokra és a környezetre vonatkozó valós idejű adatgyűjtés mellett. Az utóbbi időben erősödő tendencia az is, hogy az elektromobilizáció keretében gyorsan növekszik a különböző elektromos meghajtású takarmánykiosztó berendezések (kocsik és robotok) száma is, amelyek kedvező hatással vannak az istállók belső klímájára, illetve az állatok stresszmentes viselkedésére, nyugalmára és teljesítményére is ...

... tovább »
Műszaki fejlesztés

KRONE GX 360 PLUS – a kompakt univerzális szállítókocsi

MT

Az új, kompakt, univerzális, 36 m3 hasz­nos térfogattal rendelkező GX 360 PLUS szállítókocsi rendkívül sokoldalú felhasználhatóságával és új kezelési koncepciójával mindenkit lenyűgöz ...

... tovább »

Hazai fejlesztésű kukoricacső-törő és napraforgó-betakarító adapterek

Dr. Kelemen Zsolt

A széles sortávolságú kapásnövények (kukorica, napraforgó) betakarítása a fejlett mezőgazdasággal rendelkező országokban – így hazánkban is – a növények termesztéstechnológiájához és morfológiai tulajdonságaihoz igazodó kukoricacső-törő, napraforgó-betakarító adapterekkel felszerelt arató-cséplő gépekkel történik. Az arató-cséplő gépeket gyártók saját gyártmányaikhoz fejlesztett csőtörő és napraforgó-betakarító adapterek mellett saját gyári „kombájnszínre” festett beszállítói adapterkonstrukciókkal szerelt kombájnjaikkal is jelen vannak a piacon. Mindezek mellett a kukoricacső-törő, illetve napraforgó-betakarító adapterek iránti széles körű igények kielégítésére a különböző adaptergyártó cégek – Geringhoff, Zaffrani, Olimac stb. – számos konstrukciós megoldással és típussal vannak jelen a piacon. A hazai és nemzetközi mezőgéppiacon azonban több, nagy hagyományokkal és széles gyártási tapasztalattal rendelkező magyar adaptergyártó cég – Linamar Hungary Zrt. „Oros” Divízió, Optigép Gépgyártó és Kereskedelmi Kft., Claas Hungária Kft. – is jelen van a nemzetközi piaci igényeknek minden tekintetben megfelelő, magas műszaki színvonalú konstrukciós megoldásokkal ...

... tovább »
Technológia

Talajvizsgálat a táblatérkép-alapú talajművelésre összpontosítva

MT

A Väderstad, a világ egyik vezető talajművelő- és vetőgépgyártó vállalata a Valtra traktorgyártóval együttműködve talajvizsgálatot végez a helyspecifikus talajművelés lehetőségei kapcsán. Az új Väderstad TopDown E-Services rendszere kulcsfontosságú a tanulmányban, ahol a kultivátor beállítását a tábla jellemzőihez igazítják egy táblatérkép segítségével ...

... tovább »

A vetőmag vetésével szinkronban, pontszerűen kihelyezett starterműtrágya környezetkímélő és megtakarításokkal jár

Dr. Hajdú József

A közelmúltban a TH Köln (Kölni Alkalmazott Tudományok Egyeteme, korábbi Műszaki Főiskola) Építő és Mezőgazdasági Gépipari Technológiák Intézete által kifejlesztett megoldás a szemenkénti vetéssel szinkronban pontszerűen kihelyezett kevesebb starterműtrágya jobban hasznosul és műtrágya-megtakarítással is jár, miközben a terméshozamok nem csökkennek, de költséget lehet megtakarítani ...

... tovább »

Szárítási lehetőségek összehasonlítása a tengeri iparágaknál keletkező szennyvíz és biohulladékok ártalmatlanítására

Kári-Horváth Attila – Lantos Zsolt – Sztancsek Ákos – Kristóf Gábor

A tengeri hajóutak utasainak száma már az ezredfordulón elérte az évi 9 milliót. Az utasok többsége nem is gondol rá, hogy legkevesebb egyhetes hajóútjával jobban veszélyezteti a környezetet és az emberi egészséget, mint ha az utazás más módját választotta volna. Az EPA szerint egy átlagos üzemelésű nagyobb turistahajó több kén-dioxidot bocsát ki, mint 13 millió autó, és több mikroméretű szennyezővel teli kormot, mint 1 millió autó. Naponta! Az út során elégetett nagy mennyiségű üzemanyag szennyezi a légkört, ezzel veszélyezteti az egészséget, valamint a hajókon naponta keletkező mindenféle (veszélyes) hulladék, szennyvíz sem maradhat a fedélzeten. Márpedig sok keletkezik, mert a turisták élvezik a teljes kiszolgálást. Egy 3000 utast szállító hajó átlag közel 80.000 liter szennyvizet termel. Méghozzá naponta! Ezzel akár 10 tehetősebb család magán-úszómedencéjét is fel lehetne tölteni. Az újabb hajók gyakran már 8000 fősek, ezért szennyvíztermelésük napi mennyisége ennél nyilvánvalóan tetemesebb. Ehhez elég csak látni ezeket a 10-12 emeletes hatalmas úszó városokat (1. ábra).
Ezen cikk célja, hogy a vonatkozó irodalom áttekintése után (hulladékszárítási lehetőségek: bioszárítás, biostabilizáció, „solar drying”, termikus szárítás) leírja azon módszerek összehasonlítását, amelyek segítséget nyújtanak a hulladékgazdálkodás hulladékszárítási lépésében, hogy egy erre a célra megfelelő módszert lehessen majd kiválasztani a leendő tengeri járműre ...

... tovább »
Keresse lapunkat a Facebookon!
Archívum - utolsó megjelent számaink
2024. október
2024. szeptember
2024. augusztus
2024. július
2024. június
2024. május
2024. április