A traktormotorok világa
Dr. Hajdú József
A motor a traktorok szíve, a legfontosabb szerkezeti egysége. A traktor a motorjának teljesítményét alakítja át vonóerővé, a hajtási (TLT) és hidraulikus teljesítményé, amelyet képes a munkagépek üzemeltetésénél hasznosítani, azaz munkát végezni vele. A jelenleg gyártott és a piacon kapható traktorok túlnyomó részében különböző teljesítményű dízelmotorok találhatók, amelyek zöme gázolajjal, gázolaj-biodízel (90-10%-os) keverékével és/vagy biodízellel is üzemeltethető. Ritkaságnak számítanak ma még a magas metántartalmú sűrített földgázzal (LGN), illetve tisztított és sűrített biogázzal (LGB) vagy biometánnal üzemelő gázmotorok (Deutz-Fahr, New Holland, Steyr, Valtra stb.), valamint a hidrogén üzemanyaggal működő tüzelőanyagcellás, elektromos energiát előállító erőforrások (New Holland). Csak mutatóban lehet találkozni még elektromos (akkumulátoros) meghajtással traktorokban (Farmtrac, Fendt, John Deere, Rigitrac), valamivel gyakrabban kompakt rakodókban és minibaggerekben (Avant, Giant, Kramer, Schäffer, Kubota, Weidemann), amely a személyautók körében már mindennaposnak számít. Napjainkban a traktorgyárak a korszerű, üzemanyagtakarékos, környezetkímélő, hosszú szervizciklusú és hosszú élettartamú dízelmotorokat keresik és építik be a traktoraikba ...
... tovább »