Erre vigyázzon bálázáskor, hogy ne gyulladjon ki a gépeA gabonabetakarítás dandárját követően bevetésre indulnak a bálázógépek a szalma betakarításában, melyben évről évre "tűzhalált hal" néhány hengeres nagybálázó.
Feltétlen ki kell emelni a tűzoltó készülék meglétének fontosságát és működőképességét. Bármennyire is elővigyázatosak vagyunk, teljesen elkerülni a tűz veszélyét nem lehet, de hogy ne járjunk úgy, hogy teljesen kiég a bálázónk – mint ahogy azt az illusztrációnkon látható – feltétlenül legyen működő hitelesített tűzoltó készülékünk.
Ne csak egy legyen a traktoron, hanem legyen a bálázóhoz is, sőt, az sem árt, ha bálázáskor hárommal is rendelkezünk, hiszen ha pont akkor történik a baj, amikor a bálakamra tele van, akkor egy darabtűzoltó készülékkel nem érünk túl sokat. Könnyen elérhető helyen legyenek tárolva a gépen az oltó készülékek, ahonnan azonnal gyorsan leemelve bevethetjük ezeket. Ha van lélekjelenlétünk és gyorsan megoldható, akkor a traktort csatlakoztassuk le a bálázóról, de ha a tűz keletkezési helye ezt nem teszi lehetővé, a testi épségünket ne kockáztassuk.
A bálázó tüzek a legnagyobb arányban a változó kamrás hevederes körbálázókkal történnek. Az ilyen gépeknél a változó bálakamrát a bálaformázó hevederek alkotják, melyek feszítő-, illetve mozgatógörgőkön futnak. Ezek a görgők a bálázó bálakamrájának két oldalfalába zárt csapágyazással csatlakoznak, általában karbantartás mentesek.
Ezek a csapágyak az egyik legfőbb tűzforrások, mert általában ezek elhasználódására nem fordít megfelelő figyelmet a gép kezelője és csak akkor derül fény rá, amikor már tüzet okoznak. Lehetőség szerint minden üzemkezdet előtt álló helyzetben meg kell járatni a bálázót és a járatás után ellenőrizni kell az összes ilyen csapágyazást. Amennyiben túlmelegedést tapasztalunk, akkor azt még munkába indulás előtt cseréljük. Ha az ilyen túlmelegedésre nem derül fény, akkor a munka közben a hevederek által óhatatlanul odagyűjtött aprószalma meggyullad. Az elhasználódott zárt csapágy először csak melegszik, majd pedig a kopás miatt történő egyenlőtlen járás miatt a feszítőhenger vége beleér a bálakamra oldalába és ott a súrlódástól felforrósodik.
A másik nagyon fontos dolog a formázó hevederek párhuzamos, egymástól egyenlő távolságra történő futása. Ha ezek egymáshoz közel nem párhuzamosan futnak, akkor előbb-utóbb a súrlódásuk ugyancsak tűzhöz vezet. Járatásnál ezekre is figyeljünk és ha nem megfelelően futnak – amellett hogy tüzet okozhat – valószínű hogy valamelyik feszítőgörgő csapágyazásának hibájára utal ez is, de akkor is egyenlőtlenül futhatnak, ha valamelyik heveder megnyúlt. A lánckerekek csapágyazása is figyelmet érdemel, bár ezek kevésbé vannak kitéve közvetlenül a szalmával való érintkezésnek, de az odagyűlt por és egyéb szennyeződés ugyancsak belobbanhat, ha a csapágyazásuk elhasználódás miatt túlmelegszik.
Ne sajnáljuk a napi üzemkezdet előtti néhány perces járatással egybekötött ellenőrzésre az időt. Egy értékes gép elvesztésének veszélyétől óvhatjuk meg magunkat, ha rendszeresen megfelelő figyelmet fordítunk bálázónkra.
Az idei EIMA látogatói rekordot döntött
2024-11-20 | gepmax.hu
Big Roy – egy hamisítatlan amerikai erőgépóriás
2024-11-06 | gepmax.hu
Okos üvegház: klímakomputer a zsebedben, bárhol, bármikor
2024-10-30 | magyarmezogazdasag.hu
Az MAN-t a Truck Innovation Award 2025 díjjal tüntették ki
2024-10-22 | gepmax.hu
Szalmaexpressz, amely a zsineget is automatikusan leszedi
2024-10-08 | gepmax.hu
tovább a többi hírhez »
|