Traktorok téli üzemeltetése

Forrás: agroinform

A téli időszakban a szállításban, a telep körüli eltakarítási munkákban és az állattenyésztésben napi szinten dolgozó erőgépeknek mindig üzembiztosan kell indulni és működni, legyen szó nagy hóról, erős fagyról, vagy éppen ködös, hideg, párás időről.

 

Fontos, hogy a gépek minden egyes munkakezdéskor gond nélkül induljanak és dolgozzanak, még a legszélsőségesebb körülmények között is. A traktorok téli üzemeltetésénél két alapvető funkciónak napi szinten jól kell működnie ahhoz, hogy minden reggel, illetve minden szituációban üzembiztosan tudjuk indítani és alkalmazni erőgépünket. Ezek az üzemanyag-ellátó rendszer és az elektromos berendezések áramellátásáról gondoskodó egységek.

 

Üzemanyag-ellátás
Hazánkban a töltőállomásokon már az adott évszaknak megfelelő minőségű diesel üzemanyag szerezhető be, melyekkel elméletileg egészen -20 Celsius-fokos külső hőmérsékletig gond nélkül üzemeltethető az erőgépünk. Bár hazánkban elég kevés olyan időszak van a tél folyamán, amikor ezen érték környékére, vagy alá kúszik a hőmérő higanyszála, de amennyiben ez mégis előfordul, úgy folyásjavító adalékkal javíthatjuk a gázolaj hidegfolyási tulajdonságát. Ilyen adalékot bármely töltőállomáson kis kiszerelésben forgalmaznak, így elméletileg könnyen elérhető bárki számára.

Sajnos a fentebb említett hőmérséklet alatt van még egy másik probléma is, amivel számolnunk kell. Ilyenkor a gázolajban található paraffinos szénhidrogénekből kristályok válnak ki, melyek összetorlódva eltömíthetik a üzemanyag-szűrőnket, és így megakadályozzák a diesel üzemanyag továbbjutását a rendszerben. Az ilyen problémák gyors megoldása érdekében ajánlatos magunknál tartani egy tartalék üzemanyag-szűrő betétet.Télen nagyon sokszor csapadékos, illetve párás az időjárás. Ilyenkor megnő a levegő páratartalma, s mivel a felhasznált üzemanyag helyére a külső levegő jut a nap végére, így az éjszakai lehűlés során egy könnyű univerzális traktor üzemanyag-tartályában közel 0,1 liter mennyiségű víz is kicsapódhat a levegőből, mely a hajnali erős lehűlés hatására megfagyva eltömítheti az üzemanyag-ellátó rendszerünket.

 

Ezért a napi vagy műszakvégi leállás előtt – amennyiben lehetséges – feltétlenül tankoljuk tele erőgépünk üzemanyagtartályát, lehető legjobban kiszorítva annak befogadó teréből a levegőt, így minimalizálva a víz kicsapódásának lehetőségét. A kicsapódott pára a régebbi fémtartályos traktoroknál korróziót okoz és az üzemanyag-ellátó rendszerben is dugulást okozhat. Műanyagtartályok esetében is megjelenhet a pára, de ott nem fog korróziót okozni, és le tudjuk engedni a vízleválasztó szűrőn keresztül.

 

Akkumulátor ellenőrzése
Ahhoz, hogy a traktorunk a legnagyobb hidegben is megbízhatóan induljon, megfelelő elektromos energiával rendelkező akkumulátorra van szükség. A mai ólomakkumulátorok kevés karbantartást igényelnek. Az akkumulátor elektrolit szintjének ellenőrzésén (legalább 1-1,5 cm-re a cellák felett) és esetleges ioncserélt (desztillált) vízzel való utántöltésén, illetve az akkusaruk és a csatlakozó kábelek tisztán tartásán, és kifogástalan érintkezésének biztosításán kívül nem sok teendőnk van az akkumulátorral.

 

Ha a folyadékszint-ellenőrzésnél jelentősebb, 0,5-1 deciliter desztillált vizet kell utántöltenünk, akkor az akkumulátort feltétlenül töltőkészülékre kell kötni. Ha az egyik cella záródugója sötéten elszíneződik, vagy az egyik dugó elszíneződése lényegesen eltér a többiétől, akkor az sérült cellára utalhat. Az akkumulátor töltöttségi fokát, vagy az elektrolit sűrűségének – egyszerű úszós rendszerű mérővel való – ellenőrzésével (1,2 kg/l savsűrűség alatt az akkumulátort tölteni kell), vagy pedig terhelő villával végezhetjük, de az utóbbival való ellenőrzés, a túlmelegedés miatt nem tarthat tovább 10 másodpercnél. Természetesen ma már jelentős számban alkalmaznak gondozásmentes akkumulátorokat, melyeket úgy terveztek, hogy a hatályos jogszabályokban előírt két éves garanciális időt messze meghaladja az élettartamuk.

 

Természetesen az akkumulátor mindenkori megfelelő töltöttségének egyik alapkövetelménye, hogy az elektromos energiát termelő generátorunk mindig tökéletesen működjön, ezért rendszeresen ellenőrizzük a generátort meghajtó ékszíj feszességét, és szükség esetén után állítsuk – de ne túl feszesre, mert ezzel hosszú távon a generátor csapágyának élettartamát csökkentjük. Természetesen régebbi konstrukciójú, télen nehezebben induló traktoroknál (Belarus-MTZ) lehetőség van elektromos hűtővíz-melegítő berendezés utólagos beszerelésére, mellyel a hagyományos lakossági elektromos hálózathoz csatlakoztatva előmelegíthetjük a motort, elősegítve ezzel a nagy hidegben történő indítást, melynek köszönhetően mind az akkumulátort, mind pedig az önindítót is kíméljük.

 

Ha erőgépünk téli üzemeltetésénél a fentebb felsorolt néhány momentumra rendszeresen odafigyelünk, akkor valószínű, hogy traktorunk napi használat során sok kellemetlenségtől, bosszúságtól, illetve kényszerű állásidőtől kímélhetjük meg magunkat.

vissza »
Keresse lapunkat a Facebookon!
Archívum - utolsó megjelent számaink
2024. október
2024. szeptember
2024. augusztus
2024. július
2024. június
2024. május
2024. április