Itt az új magyar traktor - Zajlik már a nyúzópróba
Forrás: szabadföld
Midőn eljutott hozzám a hír, hogy egy jánoshalmi fiatal mérnök megalkotta az új magyar traktort, az motoszkált a fejemben: milyen indíttatással kezd neki valaki hazánkban ma ilyesféle dologhoz? Amikor beszélgettünk, ezt kérdeztem meg először. Renner Tamás röviden válaszolt: „Gyerekkori álmom volt.” Hát igen: van, aki mozdonyvezető vagy politikus akar lenni, míg mások saját traktorra vágynak...
A fiatalember a Szent István Egyetemen diplomázott, ott szerezte meg az agrár-műszaki tudományok doktori címét is. Csatlakozott szülei 1991 óta létező cégéhez, mára igazi családi vállalkozás lettek, s 170 dolgozót foglalkoztatnak. A jármű-, vasút- és repülőgépgyártó iparágnak rezgéscsillapító gumi alkatrészeket, illetve a gumiöntéshez szükséges szerszámokat állítanak elő. Sokfelé szállítanak a világba, legtöbb megrendelésük az öreg kontinensről érkezik.
– Aki felelősen gondolkodik, szeretné előremozdítani a magyar gazdaságot – szögezi le Renner Tamás műszaki igazgató. – Sajnos a hosszabb távú támogatások nem a kisebb gazdaságoknak kedveznek, de tapasztalataink szerint részükről is komoly igény mutatkozik az olcsó üzemeltetésű, egyszerű elektronikával rendelkező, közepes teljesítményű traktor iránt. Ezért vágtunk bele kis csapatunkkal a traktorüzletbe. Két éven át folyamatosan csiszolgattuk az ötleteinket, de mára megszületett a prototípus. Most zajlik a „nyúzópróba”, az ország különböző területein – a kiskunsági homokon, a bácskai feketeföldön, a somogyi dombokon – üzemi körülmények között vizsgázik a traktorunk. Ha a nullszéria 2017-re összeáll, akkor a sorozatgyártást 2018-ban elkezdhetjük.
Rennerék nem titkolják, konstrukciójuk a legendás Dutrákhoz hasonlóan orrnehéz, négy azonos méretű keréken fut – ezzel is tisztelegni szeretnének a hajdani magyar mérnökök tudása előtt. Az 50 és 80 lóerős változatban készülő traktornak a legkorszerűbb Kubota motor és Carraro hajtáslánc a lelke. Ennél részletesebb leírást vagy műszaki rajzot azonban nem kapunk, hiszen szakmai titkot képeznek.
Az viszont publikus, hogy a motorsátort is kétféle stílusban tervezték: az egyik markánsabb, a másik finomabb vonalvezetésű tetőt kapott. Hogy melyik lesz a favorit, azt a gazdák szavazatai döntik majd el. Már most is sok kiállításon, agrárrendezvényen láthatók, érdemes kacérkodni velük. A design a BME docense, Fodor Loránd ipari formatervező elképzeléseit tükrözi. A konstrukció egyelőre fülkenélkül készült el, de dolgoznak a fülkés változaton is.
– Élénk az érdeklődés – árulja el Renner Tamás –, van, aki többet is venne. Üzemcsarnokunk alkalmas az összeszerelésre, fokozatosan készülünk fel a munkálatokra. Sokan kérdezik, mennyibe kerül majd a gép, ám erről még korai lenne beszélni, de ígérem: kedvező lesz az ára. Apró lépésekkel haladunk előre, 2018-ban csupán tíz, 2019-ben már ötven traktort tervezünk értékesíteni. Ötéves távlatban indul a nagyobb széria, akkorra ezer darab is készülhet nálunk.
Miután Magyarországon jelenleg nincs traktorgyártás, a jánoshalmi családi vállalkozás nagy figyelmet kapott, korábban a kormány egyik tagja támogatást is ígért. Renner Tamás már megvalósította gyermekkori álmát, most nem is töri a fejét újabb konstrukción, inkább a jelenlegit szeretné tökéletesíteni. Sok-sok fejlesztési feladat várja még, és ha külföldiek is érdeklődnének találmánya iránt, nagyívűvé válhatna a traktorprojekt.