6 hónapnál régebbi cikkeink teljes tartalmát online előfizetés nélkül is elérhetik regisztrált tagjaink.
Tudomány - Műszaki fejlesztés
A jövő ígéretes technológiája az e-mobilitás?
Dr. Tóth László
A napjainkban sokak által favorizált akkumulátoros autó valódi stratégia vagy csak akcionizmus? Száz évvel ezelőtt, amikor az első motoros hintók a hepehupás, kövezetlen utakon zötyögtek, II. Vilmos császár mondta: „A lovashintóban hiszek. Az autómobil csak átmeneti jelenség.” Tévedett, mert az autó és az autózás (a létéhez kapcsolódó iparokkal) korszakot alakító sikertechnológia lett. Ma zajlik a közúti közlekedés új forradalma, ami röviden az „elektromobilitás”1. A részletesebb elemzése előtt hangsúlyozni kell a műszaki szakemberek által ismert tényt, hogy az alkalmazásba vett műszaki megoldások nem mindegyike lett a civilizáció áldása. Ilyenek például (csak néhányat említve): az azbeszt (rákkeltő), ólom vízvezeték (idegrendszert károsítja), a klórozott-fluorozott szénhidrogén hűtőközegek (ózonréteget lebontják), műanyagok (le nem bomló hulladékainak beláthatatlan hatásai) és a bio-üzemanyagok gyártása (esőerdők kivágása) stb.. Ezek az anyagok és technológiák mindegyike olyan mértékű „ökológiai lábnyomot” hagynak, amelyek még sokáig kísérik jövő nemzedékeket. A jövőt tekintve, megítélésem szerint az elektromos autózásnak nincs alternatívája ha a megújuló, ún. zöld árammal számolunk, ami pedig megállíthatatlanul terjed. Sokan és jogosan teszik fel a kérdést, hogy vajon az e-mobilitás területén az akkumulátoros autók a közlekedés tényleges megoldását szolgálják, vagy inkább újabb jövőbeni problémákat gerjesztenek? Ma már az akkus e-mobiloknak igen számottevő ökológiai versenytársa van, pl. a hidrogén üzemanyagcellás e-mobil ...
... tovább »
A teljes tartalom eléréséhez először lépjen be e-mail címével és jelszavával vagy regisztráljon.
Vállalkozók tanácsadója
Száraprítás késes hengerekkel
Dr. Hajdú József
A száraprító késes hengerek mintegy 15 évvel ezelőtt jelentek meg először a piacon, és az azóta eltelt időszakban gyorsan és széles körben elterjedtek világszerte. Elterjedésükhöz hozzájárult, hogy egyszerű konstrukciók, nagy a munkasebességük és a területteljesítményük, kicsi az energiaigényük és olcsó az üzemeltetésük. A táblán visszamaradt szármaradványokat (kukorica, napraforgó, repce, gyapot stb.) és gyökércsonkokat a talajon gördülve késeikkel a talajhoz nyomva feldarabolják és kisebb mértékben a talajba keverik. Kiszélesedett az alkalmazási területük is azzal, hogy zöldtrágyának termelt köztes növények ledöntésére, aprítására és részben a talajba dolgozására is beváltak, illetve jól kombinálhatók az ilyen kezelt területeken direkt vető gépekkel egymenetes gépkapcsolásban is, főleg, ha az őszi repce és a gabonavetések elvégzésére rövid idő áll rendelkezésre. Újabban a learatott, részben sekélyen vízzel borított rizstáblákon is bevetik azokat a rizstarló művelésére a rizsszalma és a szármaradványok összetörésére, talajba keverésre, amelyre más technikai megoldások nemigen használhatók. Az utóbbi időben pedig különböző talajművelő gépekkel (kompakttárcsák, grubberek, hengerek, egymenetes kombinált talajművelők) is összeépítik, vagy kapcsolt üzemmódban használják azokat. Így a gyakorlatban az önálló, a kapcsolt vagy az összeépített késeshenger-használattal lehet találkozni ...
... tovább »
A teljes tartalom eléréséhez először lépjen be e-mail címével és jelszavával vagy regisztráljon.
Nemzetközi szemle
Big Six 2018 – A világ piacvezető hat legnagyobb mezőgépgyártójának 2018. évi gazdálkodási mutatói
Dr. Hajdú József
Az elmúlt évben a világ hat legnagyobb piacvezető traktor- és mezőgazdaságigép-gyártója konszern szinten +14,2%-kal, a mezőgépforgalmát tekintve pedig +10,9%-kal növelte az árbevételét az előző évhez képest. A hat multinacionális longliner mezőgépgyártó konszern összes árbevétele egy év alatt 87,1 Mrd USD-ről (77,1 Mrd euróról) 99,45 Mrd USD-re (84,21 Mrd euróra) nőtt, a traktorok és mezőgazdasági gépek értékesítéséből származó árbevételük 55,63 Mrd USD-ről (42,89 Mrd euróról) 61,69 Mrd USD-re (52,24 Mrd euróra) növekedett. Minden bizonnyal a világ mezőgéppiaci forgalmából a részesedésük is tovább emelkedett, mintegy 55%-ról 60% közelébe ...
... tovább »
A teljes tartalom eléréséhez először lépjen be e-mail címével és jelszavával vagy regisztráljon.
Technológia
Alternatív üzemanyagok hasznosításának lehetőségei Magyarországon
Gaál Katalin - Erdeiné Dr. Késmárki-Gally Szilvia
A klímaváltozás globális probléma, amelynek súlyosbodásához az utóbbi évtizedekben a közlekedési ágazat is jelentősen hozzájárul. A párizsi klímaegyezmény keretében a világ majd minden országa célul tűzte ki, hogy a fosszilis üzemanyagok használatát csökkenti. Európában 2020-ig 10%-os bekeverési arányt kell elérni megújuló forrásból a folyékony üzemanyagok terén. Az előírás 2015-ben úgy módosult, hogy ez 7%-nyi elsőgenerációs (szántóföldi termények) és 3%-nyi egyéb energiahordozó lehet. Minden egyes tagállam bioüzemanyag-gyártását azon a termelési szinten kell befagyasztani 2030-ig, amit 2020-ra elért. A kormány döntése alapján 2020 januárjától nő a biológiai eredetű összetevők bekeverési aránya a Magyarországon forgalomba kerülő üzemanyagokban ...
... tovább »
A teljes tartalom eléréséhez először lépjen be e-mail címével és jelszavával vagy regisztráljon.
CNHI XPower/Zasso – Gyomirtás nagyfeszültséggel
Dr. Hajdú József
A svájci Zasso Group leányvállalata, az aacheni székhelyű Zasso GmbH által kifejlesztett és európai alkalmazásra alkalmassá tett Electroherb nagyfeszültségű elektromos gyomirtó új alternatívákat kínál a jövőben a vegyszerfelhasználás visszaszorítására és az ökológiai gazdálkodás bővítésére. Az ötlet gyakorlati megvalósítására Brazíliában került először sor, ahol nagy igény mutatkozott a különböző ültetvényekben a vegyszermentes gyomirtásra. Az ottani sikereken felbuzdulva hozta vissza Európába a Zasso GmbH az eszközt és a technológiát. Az Elektroherb nagyfeszültségű gyomirtót a Zasso GmbH-tól megvásárolta a CNH Industrial és beillesztette az AgXtend precíziós gazdálkodási rendszerébe, így az elmúlt időszakban a Case IH és a New Holland traktorokon lehetett vele elsősorban találkozni különböző kiállításokon és bemutatókon ...
... tovább »
A teljes tartalom eléréséhez először lépjen be e-mail címével és jelszavával vagy regisztráljon.
Miért előnyös a letolás? – Fliegl ASW letolótechnika a mezőgazdasági szállításban
FLIEGL ABDA Gépgyártó Kft.
Röviden összefoglalva: mert nem emelkedik meg a súlypont, mert emiatt nem gond nehéz terepen leüríteni, elmarad a borulásveszély, mert ürítéskor alacsony tárolóban sincs gond, mert adapterekkel a szállításon kívül több speciális célra is kiválóan alkalmas, gazdaságossága, megtérülése nagyon jelentős. Egyszerű, tartós, kettős működésű hidraulika munkahenger végzi az ürítést, ráadásul gyorsabban, jól szabályozhatóan, megállíthatóan, hátrafelé ürít, menet közben tömörít, „kitakarítja” a szekrényt a ragadós szállítmánytól ...
... tovább »
A teljes tartalom eléréséhez először lépjen be e-mail címével és jelszavával vagy regisztráljon.
Megoldások köves talajok kőtelenítésére
Dr. Hajdú József
A talajban található kövek sok bosszúságot okozhatnak a művelések során. Kicsorbítják, deformálják, erősen koptatják, akár el is törhetik a talajban dolgozó művelőszerszámokat (lazítókéseket, kapákat, tárcsalapokat, csoroszlyákat stb.). Európában a skandináv országokban találhatók nagy kiterjedésű, mezőgazdasági művelés alatt álló kövekkel szennyezett talajok, de Franciaországban és a mediterrán országokban, így Olaszországban is előfordulnak ilyen mezőgazdasági termelésbe vont területek. Szerencsére a hazai mezőgazdasági üzemek által használt mezőgazdasági művelés alatt álló területeken kevés köves talajjal lehet találkozni. Ott, ahol előfordul, feltétlen ajánlatos a talaj kőtartalmának eltávolítása, a művelés biztonságának növelése. Többféle megoldás is alkalmazható erre a célra, cikkünkben egy francia specialista, D. Gutzwiller vállalkozás által kifejlesztett és alkalmazott technikai és technológiai megoldást mutatjuk be ...
... tovább »
A teljes tartalom eléréséhez először lépjen be e-mail címével és jelszavával vagy regisztráljon.
|