2019. augusztus
6 hónapnál régebbi cikkeink teljes tartalmát online előfizetés nélkül is elérhetik regisztrált tagjaink.

2019. augusztus – teljes lapszám

MT
... tovább »
Tudomány - Műszaki fejlesztés

A jövő ígéretes technológiája az e-mobilitás?

Dr. Tóth László

A napjainkban sokak által favorizált akkumulátoros autó valódi stratégia vagy csak akcionizmus? Száz évvel ezelőtt, amikor az első motoros hintók a hepehupás, kövezetlen utakon zötyögtek, II. Vilmos császár mondta: „A lovashintóban hiszek. Az autómobil csak átmeneti jelenség.” Tévedett, mert az autó és az autózás (a létéhez kapcsolódó iparokkal) korszakot alakító sikertechnológia lett. Ma zajlik a közúti közlekedés új forradalma, ami röviden az „elektromobilitás”1. A részletesebb elemzése előtt hangsúlyozni kell a műszaki szakemberek által ismert tényt, hogy az alkalmazásba vett műszaki megoldások nem mindegyike lett a civilizáció áldása. Ilyenek például (csak néhányat említve): az azbeszt (rákkeltő), ólom vízvezeték (idegrendszert károsítja), a klórozott-fluorozott szénhidrogén hűtőközegek (ózonréteget lebontják), műanyagok (le nem bomló hulladékainak beláthatatlan hatásai) és a bio-üzemanyagok gyártása (esőerdők kivágása) stb.. Ezek az anyagok és technológiák mindegyike olyan mértékű „ökológiai lábnyomot” hagynak, amelyek még sokáig kísérik jövő nemzedékeket. A jövőt tekintve, megítélésem szerint az elektromos autózásnak nincs alternatívája ha a megújuló, ún. zöld árammal számolunk, ami pedig megállíthatatlanul terjed.
Sokan és jogosan teszik fel a kérdést, hogy vajon az e-mobilitás területén az akkumulátoros autók a közlekedés tényleges megoldását szolgálják, vagy inkább újabb jövőbeni problémákat gerjesztenek? Ma már az akkus e-mobiloknak igen számottevő ökológiai versenytársa van, pl. a hidrogén üzemanyagcellás e-mobil ...

... tovább »
Vállalkozók tanácsadója

Száraprítás késes hengerekkel

Dr. Hajdú József

A száraprító késes hengerek mintegy 15 évvel ezelőtt jelentek meg először a piacon, és az azóta eltelt időszakban gyorsan és széles körben elterjedtek világszerte. Elterjedésükhöz hozzájárult, hogy egyszerű konstrukciók, nagy a munkasebességük és a területteljesítményük, kicsi az energiaigényük és olcsó az üzemeltetésük. A táblán visszamaradt szármaradványokat (kukorica, napraforgó, repce, gyapot stb.) és gyökércsonkokat a talajon gördülve késeikkel a talajhoz nyomva feldarabolják és kisebb mértékben a talajba keverik. Kiszélesedett az alkalmazási területük is azzal, hogy zöldtrágyának termelt köztes növények ledöntésére, aprítására és részben a talajba dolgozására is beváltak, illetve jól kombinálhatók az ilyen kezelt területeken direkt vető gépekkel egymenetes gépkapcsolásban is, főleg, ha az őszi repce és a gabonavetések elvégzésére rövid idő áll rendelkezésre. Újabban a learatott, részben sekélyen vízzel borított rizstáblákon is bevetik azokat a rizstarló művelésére a rizsszalma és a szármaradványok összetörésére, talajba keverésre, amelyre más technikai megoldások nemigen használhatók. Az utóbbi időben pedig különböző talajművelő gépekkel (kompakttárcsák, grubberek, hengerek, egymenetes kombinált talajművelők) is összeépítik, vagy kapcsolt üzemmódban használják azokat. Így a gyakorlatban az önálló, a kapcsolt vagy az összeépített késeshenger-használattal lehet találkozni ...

... tovább »
Hírek, információk

Mi újság?

Dr. Hajdú József

- Új Dorado Natural traktorcsalád a SA­ME-tól

- „Tractor bumper” – traktor mellső pót­súly ütközési energiaelnyelővel

- Stihl Smart Connector üzemelési adatgyűjtő és -továbbító szenzor kézi motoros kisgépekre

- Siloking eTruck takarmánykeverő, -kiosztó kocsicsalád

- Sulky/Jacto francia-brazil kooperáció a műtrágyaszórók gyártásában

- Élesedő Agritechnica/EIMA/SIMA időpontvita

- Az SDF Group modernizálta a törökországi traktorgyárát

- 5 millió John Deere X100 szériájú fűnyíró traktor

... tovább »

Gépek a világban

Dr. Hajdú József

- Deutz-Fahr 6140 PS farmmindenes traktor
- Kuhn SPV-Power magajáró takarmánykeverő, -kiosztó kocsik

- Claas Xerion 4000 Trac gumihevederes járószerkezettel

- Unverferth gumihevederes járószerkezetű vontatott permetező

- Pezzolato PTT 2000/1200 mobil fatuskó- és gyökértisztító, -aprító gép

- MLT 420-60H a legkisebb Manitou

- Fendt MOMENTUM 1800 szemenként vető gép

- Balzer 1700 kiközelítő-átrakó kocsi

- Rászerelhető folyékonyműtrágya-tartály John Deere 8R traktorokhoz

... tovább »
Technológia

Alternatív üzemanyagok hasznosításának lehetőségei Magyarországon

Gaál Katalin - Erdeiné Dr. Késmárki-Gally Szilvia

A klímaváltozás globális probléma, amelynek súlyosbodásához az utóbbi évtizedekben a közlekedési ágazat is jelentősen hozzájárul. A párizsi klímaegyezmény keretében a világ majd minden országa célul tűzte ki, hogy a fosszilis üzemanyagok használatát csökkenti. Európában 2020-ig 10%-os bekeverési arányt kell elérni megújuló forrásból a folyékony üzemanyagok terén. Az előírás 2015-ben úgy módosult, hogy ez 7%-nyi elsőgenerációs (szántóföldi termények) és 3%-nyi egyéb energiahordozó lehet. Minden egyes tagállam bioüzemanyag-gyártását azon a termelési szinten kell befagyasztani 2030-ig, amit 2020-ra elért. A kormány döntése alapján 2020 januárjától nő a biológiai eredetű összetevők bekeverési aránya a Magyarországon forgalomba kerülő üzemanyagokban ...

... tovább »

CNHI XPower/Zasso – Gyomirtás nagyfeszültséggel

Dr. Hajdú József

A svájci Zasso Group leányvállalata, az aacheni székhelyű Zasso GmbH által kifejlesztett és európai alkalmazásra alkalmassá tett Electroherb nagyfeszültségű elektromos gyomirtó új alternatívákat kí­nál a jövőben a vegyszerfelhasználás visszaszorítására és az ökológiai gazdálkodás bővítésére. Az ötlet gyakorlati megvalósítására Brazíliában került először sor, ahol nagy igény mutatkozott a különböző ültetvényekben a vegyszermentes gyomirtásra. Az ottani sikereken felbuzdulva hozta vissza Európába a Zasso GmbH az eszközt és a technológiát. Az Elektro­herb nagyfeszültségű gyomirtót a Zasso GmbH-tól megvásárolta a CNH Industrial és beillesztette az AgXtend precíziós gazdálkodási rendszerébe, így az elmúlt időszakban a Case IH és a New Holland traktorokon lehetett vele elsősorban találkozni különböző kiállításokon és bemutatókon ...

... tovább »

Miért előnyös a letolás? – Fliegl ASW letolótechnika a mezőgazdasági szállításban

FLIEGL ABDA Gépgyártó Kft.

Röviden összefoglalva: mert nem emelkedik meg a súlypont, mert emiatt nem gond nehéz terepen leüríteni, elmarad a borulásveszély, mert ürítéskor alacsony tárolóban sincs gond, mert adapterekkel a szállításon kívül több speciális célra is kiválóan alkalmas, gazdaságossága, megtérülése nagyon jelentős. Egyszerű, tartós, kettős működésű hidraulika munkahenger végzi az ürítést, ráadásul gyorsabban, jól szabályozhatóan, megállíthatóan, hátrafelé ürít, menet közben tömörít, „kitakarítja” a szekrényt a ragadós szállítmánytól ...

... tovább »

Megoldások köves talajok kőtelenítésére

Dr. Hajdú József

A talajban található kövek sok bosszúságot okozhatnak a művelések során. Kicsorbítják, deformálják, erősen koptatják, akár el is törhetik a talajban dolgozó művelőszerszámokat (lazítókéseket, kapákat, tárcsalapokat, csoroszlyákat stb.). Európában a skandináv országokban találhatók nagy kiterjedésű, mezőgazdasági művelés alatt álló kövekkel szennyezett talajok, de Franciaországban és a mediterrán országokban, így Olaszországban is előfordulnak ilyen mezőgazdasági termelésbe vont területek. Szerencsére a hazai mezőgazdasági üzemek által használt mezőgazdasági művelés alatt álló területeken kevés köves talajjal lehet találkozni. Ott, ahol előfordul, feltétlen ajánlatos a talaj kőtartalmának eltávolítása, a művelés biztonságának növelése. Többféle megoldás is alkalmazható erre a célra, cikkünkben egy francia specialista, D. Gutzwiller vállalkozás által kifejlesztett és alkalmazott technikai és technológiai megoldást mutatjuk be ...

... tovább »
Visszatekintés

A G-35/GS-35 típusú mezőgazdasági traktorok és traktormotorok fejlesztésének története 1952-1956 (2. rész)

Dr. Stieber József

Az 1900-ban alapított kispesti Hofherr gyár 1924-ben kezdte meg nyersolajmotoros traktorainak gyártását. Ezek a traktorok a kétütemű, féldízel (szemidízel) elven működtek. Izzófejes (gyújtócsöves) motorok már 1887 óta léteztek (Millot-motor) négyütemű dízelmotor formában, de Huber német mérnök 1921-ben szerkesztett igénytelen kétütemű dízelmotorja tekinthető a Hofherr motorok ősének. 1890-ben az angol Hornsby és Akroyd mérnökök a kétütemű nyersolajmotorokat továbbfejlesztették, majd 1893-ban a svéd Rundlöf tette használhatóvá félgömb alakú égéstér alkalmazásával ezt a nyersolajmotor-típust, amelyet még hosszú időn keresztül gyártott hasonló néven a svéd MUNCKTELL és BOLINDER cég ...

... tovább »

Volt egyszer egy nemzetközi szántógépbemutató Mezőhegyesen és Galántán

Réz Gyula

Hazánkban az első belső égésű erőgépes szántási kísérletek a XIX. század utolsó évtizedére vezethetők vissza. 1893 és 1899 között a budapesti Ganz és Társa gyárában debütált a Mechwart-féle petróleumeke. Először olyan nagyobb jelentőségű nemzetközi szántógép megmérettetésre – ahol a gőzmasinák mellett már a robbanómotoros erőgépek is jelen voltak – 1909. augusztus 5-26. között Mezőhegyesen (Csanád vármegye) került sor. Az Országos Magyar Gazdasági Egyesület (OMGE) által szervezett és rendezett esemény hivatalos megfogalmazásban a „magajáró talajmí­velő-gépek nemzetközi versenye” a gazdaközönség rendkívüli érdeklődése mellett zajlott le ...

... tovább »
Keresse lapunkat a Facebookon!
Archívum - utolsó megjelent számaink
2024. október
2024. szeptember
2024. augusztus
2024. július
2024. június
2024. május
2024. április