A környezetkímélőbbé teszi a gépjárműveket a MATE támogatásával működő konzorcium által fejlesztett eszköz és módszer

Forrás: MATE

A GERINFO Informatikai Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. által vezetett konzorcium - melynek tagja a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, a Flexus Consulting Kft. és az ICE CUBE Hungary Jéggyártó Kft., - az EU EIT Urban Mobility által kiírt pályázaton a „Prototypes of ERD for the reduction of emission in cities” című munkájával támogatást nyert el egy emissziócsökkentő eszköz és módszer kifejlesztéséhez.
A pályázati projekt sikeres volt. Kifejlesztésre került egy olyan belsőégésű motorokhoz illeszthető eszköz (ERD: Emission Reduction Device) prototípusa, amely oly módon csökkenti a fosszilis eredetű tüzelőanyaggal működő járművek összes emisszióját, hogy közben a jármű menetdinamikai jellemzői is javulnak.

 

A pályázók – abból kiindulva, hogy az üvegház hatású gázok kb. 20%-áért a közlekedés a felelős – azt a cél tűzték ki, hogy a már forgalomba, üzembe helyezett belsőégésű motorral felszerelt járművek emissziójának csökkentésével próbálnak meg hatást gyakorolni a klímaváltozási folyamatra. A világban ugyanis jelenleg a belsőégésű motorral működő, forgalomban lévő személygépkocsik száma kb. 1,44 milliárd db, amely a haszongépjárművek becsült számával együtt eléri az 1,6 milliárd darabot. Ez a szám nem tartalmazza a belsőégésű motoros mezőgazdasági, építőipari, katonai, légi, vízi járműveket, motorkerékpárokat, áramfejlesztőket és a különféle kisgépeket. Ezekkel együtt legalább két milliárd belsőégésű motor emissziója terheli a környezetet. A legnagyobb darabszámot kitevő személygépkocsik átlagéletkora miatt (fejlett EU országok: kb. 8 év; Kelet Európa: 14-16 év; USA: 12 év) e járművek döntő hányada nem felel meg a mai emissziós elvárásoknak. Magasabb a fogyasztásuk, ezen keresztül a CO2 kibocsátásuk a korszerű járművekénél és az emissziókezelő rendszereik is elavultak.

Városi környezetben a sok megállás elindulás, araszolás, a forgalmi dugók alapjárati motorüzeme extrém környezetterhelést okoz. A közlekedés jelentősen hozzájárul a szmog kialakulásához. Nem csak a közlekedés, hanem a városüzemeltetés, parkápolás járművei is terhelik a környezetet. A városok élhetőbbé tétele ezért gyors, minden járműre kiterjedő közlekedési és emissziós beavatkozásokat igényel. A környezetszennyező járművek működésébe történő rendszerszintű beavatkozás csak a települések által üzemeltetett járműflották, illetőleg a települések számára szolgáltatást nyújtó nagyobb flottát üzemeltető (pl. posta) gazdasági szervezetek esetében valósulhat meg. A fejlesztés eredményét képező eszközt és módszert elsősorban számukra ajánlják a fejlesztők. A magánszemélyek által üzemeltetett környezetszennyező járművek használatának környezetkímélőbbé tétele támogatás nélkül nehezen képzelhető el. A környezetszennyező járművek kitiltása a városközpontokból, olyan politikai döntést igényelne, amely az alacsony jövedelmű választói rétegeket érintené súlyosabban. A tömegközlekedésre való áttérés, a közösségi járműhasználat, a kerékpározásra való áttérés a közlekedési kultúra megváltozását igényli, ami közismerten hosszú időt igénylő folyamat.
Két milliárd db belsőégésű motoros jármű elektromosra cserélése, a jelenlegi elemzések alapján, 30-40 éves távlatban képzelhető el a kapcsolódó infrastrukturális fejlesztésekkel figyelembe vételével. Mindezekből következően azon állásponton vagyunk, hogy a műszaki lehetőségek kiaknázása a meglévő járművek emissziójának olcsó és gyors mérséklésében elengedhetetlenül fontos.
A konzorcium által kifejlesztett ERD eszköz és módszer széleskörű használata tisztább városi levegőhöz, ezen keresztül pedig jobb életminőséghez juttatja az embereket. Alkalmazása költségcsökkenést eredményezhet a nagyobb járműparkkal rendelkező vállalkozások számára, a tömegközlekedésben a közösségi közlekedési szolgáltatóknál, flottaüzemeltetőknél, továbbá támogathatja az egyes autótulajdonosokat, flotta tulajdonosokat az ökológiai lábnyomuk csökkentésében. A termék gyártása a pályázat befejezését követően rövid időn belül megkezdődhet.
A prototípussal végzett kísérletek az azonos forgalmi ciklusban közlekedő Ice Cube Kft. által üzemeltetett járművekről - fedélzeten és telemetriai úton - gyűjtött tartamvizsgálati adatok alapján akár 20%-os hajtóanyagmegtakarítás is elérhetővé vált. A hajtóanyagmegtakarítás az ERD eszköz beépítésének direkt és indirekt következményeként jött létre. A direkt következmény az, hogy a gyors motorüzemállapot változások során a hajtóanyagbefecskendezés pontosabbá vált. Indirekt, hogy ennek következtében az emissziókezelő rendszer terhelése lecsökkent. Pl. a részecskeszűrő eltömődése lelassult, ami hosszabb időtartamú, jobb hatásfokkal történő üzemeltetést tett lehetővé. Kimutattuk a fogyasztás növekedését az eltömődési folyamat alatt és azt is, hogy a részecskeszűrő kiégetési folyamata 20 perces periódust igénybe véve 60%-kal növelte meg erre az időszakra az átlagfogyasztást.
Az ERD eszköz működési elvét részleteiben a szellemi tulajdonhoz fűződő jogok miatt nem mutathatjuk be. Annyi közölhető róla, hogy az, a szívócsőben kialakuló gázdinamikai folyamatok mérésével áll kapcsolatban. Beszerelése nem igényli a jármű megbontását és nem történik elektronikus vagy szoftveres beavatkozás sem a motormenedzsment rendszerbe. Minden MAP szenzorral rendelkező járműbe engedély nélkül beépíthető. Az ERD eszköz jenleg 3D nyomtatással készül.

 

 

Az ERD-vel felszerelt jármű vizsgálata a MATE laboratóriumában.

 

Mezei Tibor
Projektvezető
MATE

 
vissza »
Keresse lapunkat a Facebookon!
Archívum - utolsó megjelent számaink
2021. december
2021. november
2021. október
2021. szeptember
2021. augusztus
2021. július
2021. június