A legfontosabb tudnivalók a permetezőgépek tavaszi felkészítéséhez

Forrás: agroinform

Megindultak a tavaszi munkák, hamarosan elkezdődnek a vetések és munkába állnak a permetezőgépek is. A szezon előtt, a tél elmúltával fontos feladat a permetezőgépünk körültekintő felkészítése, melyhez cikkünkben típustól független, általánosságban érvényes felkészítési momentumra hívjuk fel a figyelmet.

 

A permetezőgépek egyik legfontosabb eleme a szivattyú, ha nem működik megfelelően, az az egész folyadékszállítási rendszerre, nyomásmértékre és így kijuttatás minőségére is kihat. Nagyon lényeges a tömítések ellenőrzése, hiszen sem víz, sem pedig olaj nem szivároghat sehol belőle. Az olajszivárgás a megfelelő kenőanyagszint káros csökkenéséhez vezet, ami az szivattyú idő előtt elhasználódását és a teljesítményének gyengülését hozza magával. Vannak már olyan szivattyúk, melyek kenése olaj helyett zsírral történik, ezek élettartama jóval hosszabb és karbantartási igényük is jóval kisebb.

 

A tavaszi felkészítéskor minden tömítést ellenőrizzünk és ha szükséges, akkor cserével gondoskodjunk javításukról. Az olajszintet ne csak szezon kezdetén, hanem a kezelési utasításban megadott időközönként rendszeresen ellenőrizzük. Fontos, hogy az olajszint-ellenőrzés mellett a kenőolaj színét is vizsgáljuk meg, mert például a membrán vagy dugattyús membránszivattyúknál a meghibásodásra az olajszint emelkedés mellett az olaj zavaros színe is figyelmeztet. Ebben az esetben feltétlenül cseréljük ki a membránt.

 

A tavaszi szezonfelkészítéskor az összes vezetéket meg kell vizsgálni, nem e tett kárt a fagy a rendszer elemeiben a téli tároláskor. Gyakori probléma, hogy az egyes keretszakaszok végein összegyűlik gyűlik a nedvesség, amely a téli fagy hatására szétrepesztheti a csövet vagy a fúvókatartókat. A vezetékeknél és csöveknél különös figyelmet kell fordítani arra, hogy a rögzítésük kifogástalan legyen. Ez a keret forgópontjainál különösen fontos, ahol semmiképpen nem érheti a csöveket zúzódás vagy erős húzó, illetve nyomóterhelés. A kritikus helyeken lássuk el a csövet valamilyen plusz védelemmel is, ha azzal jobban garantálhatjuk a biztonságát. Arra is nagy figyelmet kell fordítani, hogy a csövek nem lóghatnak a fúvókák szórósugarába, ha mégis ezt tapasztalnánk, akkor ezt a csővezeték kerethez való plusz rögzítésével küszöböljük ki.

 

A permetezés során a legnagyobb fizikai terhelés a szórókeretet éri, a talajegyenetlenségekből és a nagy sebességgel történő kijuttatásból adódó kilengések miatt. Tavaszi munkakezdést megelőzően ellenőrizni kell a gyári hegesztési varratokat, a csavarkötéseket és a forgópontok épségét.

 

Meg kell vizsgálni a keret tehermentesítő rendszerének működését, hogy az akadályba ütközéskor megfelelően működik-e a kitérése a keretnek. A keretbiztosítás ne legyen túl laza, mert így a keret menetirányban kilenghet, ezt a rugóerő helyes beállításával optimalizálhatjuk. Ugyanilyen fontos a keret lengéscsillapító és a szórási magasságbeállító rendszerének ellenőrzése is. A keret csuklópontjainak megfelelő kenéséről is gondoskodjunk, és vizsgáljuk meg a fúvókasort körülvevő biztonsági védőkeret épségét, ha esetleg deformációt tapasztalunk, azt állítsuk helyre, nehogy belógjon a fúvóka hatósugarába.

 

A fúvókák munkára való felkészítésénél fontos feladat az üledék és a lerakódott vízkő eltávolítása, melyet a fúvóka védelme érdekében csak puha fúvókatisztító kefével végezzünk el. A leghatásosabb tisztítást akkor érhetjük el, ha az összes fúvókát és szűrőt leszerelve speciális tisztító-, illetve oldószerben áztatva tisztítjuk meg. Az egyszerre használatban lévő fúvókáknak azonos méretűnek és típusúnak kell lennie, és vannak olyan típusú fúvókák, amelyeknél a beépítés irányára is ügyelni kell. A szórófejek cseréjének ideje legkésőbb akkor érkezik el, ha a használt fúvókák kibocsátása 10%-kal meghaladja az azonos méretű új szórófejekét.

 

Ekkor tömítésekkel együtt a teljes fúvókakészletet cserélni kell. A többszörös fúvókatartóknál gyakran nem tökéletes a tömítés, amit a tömítőgyűrűk cseréjével orvosolhatunk. Napjainkban már a legtöbb permetezőnél csepegésgátló membránszelepeket alkalmaznak. Ellenőrizzük ezek épségét úgy, hogy működő szivattyú mellett elvégezzük a szakaszok nyitását és zárását. Amennyiben a leállított szivattyúnál a fúvókák csöpögnek, akkor azt a csepegésgátló szelepek belsejében levő membrán elhasználódása vagy ott létrejött lerakódás okozhatja. Többször előfordul a téli időszakban, hogy a membránok hozzátapadnak a fúvókaszárhoz és elzárják a fúvókához vezető utat, így ezek megtisztítása fontos momentum a felkészítésben.

 

Ha már a permetező minden részét átvizsgáltuk, akkor az első feltöltés előtt pontosan kimért mennyiségű vízzel ellenőrizni kell a fúvókák kibocsátási mennyiségét, szórásképét, a permetezési nyomást, és a teljes rendszer tömítettségét. Ennek vizsgálatára a legegyszerűbbtől a professzionális szóráskép vizsgáló eszközökig már nagyon sokféle rendelkezésre állt, melyekkel a kijuttatott mennyiség pontos megmérése mellett jól ellenőrizhető a fúvókák szórásegyenletessége is. Az ellenőrzéshez a gyártók által kiadott fúvókakatalógusok nagyon hasznos információkat nyújtanak, mivel belőlük a fúvókákhoz tartozó pontos beállítási értékek leolvashatók.

 

A fentebb ismertetett néhány momentummal általánosságban hívtuk fel a figyelmet a permetezők tavaszi felkészítésének legalapvetőbb feladataira. Ezek mellett nagyon fontos a permetezőgép gyártók által, üzemeltetési dokumentációban meghatározott kezelési és karbantartási feladatok nagy gondossággal történő elvégzése, hiszen ez a záloga annak, hogy gépünk az egész szezon alatt meghibásodás nélkül, szertakarékosan, pontosan dolgozzon.

vissza »
Keresse lapunkat a Facebookon!
Archívum - utolsó megjelent számaink
2024. október
2024. szeptember
2024. augusztus
2024. július
2024. június
2024. május
2024. április