Traktorforradalom előtt: megindult a harc KubáértHarminc évesnél is idősebb traktorok, állandó alkatrészhiány, szegényes inputanyag-kínálat és alacsony termelékenység. Úgy tűnik, a kubai parasztoknak most lett elegük a szovjet időkből rájuk maradt gazdálkodási rendszerből, és ők is mielőbb be akarnak lépni a 21. századba. Mi másra számíthatnának, ha nem a jó öreg MTZ-kre?
Amikor az 1950-es években Fidel Castro és társai forradalmat robbantottak ki Kubában, a karibi szigetország termőterületeinek háromnegyede még külföldi magánszemélyek és vállalatok tulajdonában állt. A fő exportcikk a cukor volt, amelyet az Egyesült Államokba és Nagy-Britanniába adtak el. A hatalomátvételt követően a Szovjetunióval erősítették meg a politikai-gazdasági kapcsolatokat, és a földek is állami tulajdonba kerültek. Az iparosodásra és a városiasodásra próbálták helyezni a hangsúlyt, a mezőgazdaság így háttérbe szorult, és ennek következményeként a gépesítettség sem követte a kor igényeit. Amikor a kilencvenes évek elején összeomlott a KGST, a „testvérállamok” segítsége nélkül Kuba agráriuma szinte a kőkorszakba süllyedt vissza: nem volt takarmány, műtrágya, vetőmag, oltóanyag, fejlett öntözőrendszerek, de még gumiabroncsok és üzemanyag sem a mezőgazdasági gépekhez. Akkoriban 280 ezer ökröt, lovat vontak be a termelésbe, hogy azzal pótolják a kieső gépi erőt. A helyzet később némileg javult, ám mára a kubai vezetés is rájött, hogy nemzetközi nyitás nélkül örökké csak egy helyben fognak topogni. A szigetország viszonylag könnyen összevethető Magyarországgal, hiszen nem sokkal nagyobb annál: a 110 ezer négyzetkilométer kiterjedésű területen bő 11 millió ember él. Míg azonban nálunk 140 ezer traktor dolgozik a földeken, Kubában csupán 65 ezerre tehető az erőgép-állomány. Az ottani gépek 95%-a ugyanakkor harminc évnél is idősebb, és az öt esztendőnél fiatalabb traktorok aránya mindössze 1%.
Kuba számára ésszerű megoldás volna, ha mindenekelőtt az Egyesült Államokkal fonnák szorosabbra a gazdasági kötelékeket. Az USA bő fél évszázados szünetet követően hamarosan traktorgyárat létesít a szigetországban, amely évente 1000 darab kis teljesítményű, Oggún márkanevű erőgépet állít majd elő a kubai farmerek munkájának megkönnyítésére.
A traktorüzletből nem akar kimaradni Fehéroroszország sem: a Magyarországon is népszerű MTZ/Belarus gyártóvállalat máris bejelentkezett, hogy felmelegítse a hajdani kiváló kapcsolatokat. A Raúl Castro utódaként a következő kubai elnökként emlegetett Miguel Díaz-Canel Bermúdezt a közelmúltban vendégül is látták Minszkben, hogy bemutassák neki az ország egyik büszkeségének számító MAZ autógyárat.
A minszki traktorgyár már Nicaraguával és Bolíviával is megegyezett 1000, illetve 450 darab erőgép értékesítéséről. Látszik, hogy a piacgazdasági áttérés első szakaszában a John Deere, illetve a nyugat-európai „sztármárkák” aligha fognak labdába rúgni Kubában, amely a mezőgazdasága újjászervezését így minden bizonnyal az MTZ-re, és a hozzá hasonló, olcsó, ám strapabíró és megbízható gépekre alapozhatja majd.
Az idei EIMA látogatói rekordot döntött
2024-11-20 | gepmax.hu
Big Roy – egy hamisítatlan amerikai erőgépóriás
2024-11-06 | gepmax.hu
Okos üvegház: klímakomputer a zsebedben, bárhol, bármikor
2024-10-30 | magyarmezogazdasag.hu
Az MAN-t a Truck Innovation Award 2025 díjjal tüntették ki
2024-10-22 | gepmax.hu
Szalmaexpressz, amely a zsineget is automatikusan leszedi
2024-10-08 | gepmax.hu
tovább a többi hírhez »
|