A Kispesten gyártott D4K-jelű mezőgazdasági traktorcsalád fejlesztésének története a VCST-DUTRA időszakokban 1967-1969 (4. rész)
Dr. Stieber József
A traktorok általános korszerűsítésére és teljesítménynövelésére irányuló törekvések mindig fontos állomásai voltak a hazai „szocialista mezőgazdaság” műszaki és gazdálkodástechnikai fejlesztésének. Az új, korszerű gépek 1956 után kiszorították ugyan a már elavult G-35, GS-35 „körmös” traktorokat, de ez a gépfejlődés más, komoly gondokat vetett fel. A „szocialista tábor” országainak traktor- és munkagépgyártása, fejlesztése szintén megélénkült, nem beszélve a tőkés országok traktorgyártásának „kirobbanó” fejlődéséről. A hazai mezőgazdasági traktor- és munkagépgyártás az 1960-as évekre szorult, kényszerítő helyzetbe került. Nem volt megfelelő munkagép, így azokat kezdetben külföldről – szocialista és tőkés piacokról – kellett beszerezni.
A munkagépek eltérősége miatt a hazai traktorokat is úgy kellett fejleszteni, hogy azokhoz az import munkagépek gazdaságosan illeszthetők és kapcsolhatók legyenek. Mivel ebben az időszakban világszerte kezdtek elterjedni a nagy teljesítményű, kétkerék-hajtású traktorok és a hozzájuk rendelt – a magyar gyakorlattól eltérő – talajművelési és növénytermesztési technológiák (sortávolság, tőtávolság, eltérő fajtajellegű növénytermesztés, egyedi munkagéppark stb.), nem lehetett figyelmen kívül hagyni a gyors felzárkózás kényszerítő szükségességét sem. A magyar mezőgazdaságnak tudomásul kellett vennie a világban elterjedő új gépgyártási és mezőgazdálkodási tendenciák fejlesztési, korszerűsítési, mezőgazdálkodási és kereskedelempolitika kényszerítő hatásait. Nagy teljesítményű (70-90-110 LE) kétkerékhajtású traktorokat is kellett tervezni, és azokat a hazai mezőgazdaság részére – kedvező esetben – biztosítani is kellett volna, javítva a nagy teljesítményű, összkerékhajtású traktorok irányába eltolódó egyensúlyi helyzeten ...
... tovább »