A precíziós talajlazítás tervezése kontakt szenzorokkal meghatározott talajellenállás- és talajnedvesség-adatok felhasználásával
Dr. Ragán Péter – Dr. Rátonyi Tamás – Dr. Széles Adrienn – Dr. Harsányi Endre
A mezőgazdaságban alkalmazott nagytömegű erő- és munkagépek jelentősen hozzájárulnak a talajfelszín irányából induló és egyre vastagodó tömörödött rétegek kialakulásához (Rehman et al., 2018). A talaj káros tömörödöttségének megszüntetésére rendelkezünk megfelelő mélylazítási technológiákkal, melyek alkalmazása viszont rendkívül energia- és költségigényes (Birkás, 2006). A precíziós mezőgazdaságban lehetőség van a térben lehatárolt kedvezőtlen talajfoltok kezelésére. Ezt az elvet követve a mélylazítás tervezése során is meghatározható a szántóföldi táblán a lazítandó zónák kiterjedése és a tömör talajrétegek mélységi elhelyezkedése. Kontakt mechanikai szenzorral meghatározott penetrációs ellenállás az egyik leggyakrabban alkalmazott módszer a talaj tömődöttségének/lazultságának, a tömörödött rétegek mélységbeli elhelyezkedésének és kiterjedésének, valamint a talajfizikai állapot térbeli és időbeli változásának vizsgálatára, amely összevethető a folyamatos talajellenállás-mérésen alapuló módszerrel (Birkás, 2006). A talaj mechanikai ellenállása a talaj nedvességtartalmával fordítottan, a térfogattömeggel pedig egyenes arányban változik (Champbell és O'Sullivan, 1991). Egy adott nedvességtartalomnál a térfogattömeg növekedésével nő, adott térfogattömegnél növekvő nedvességtartalommal pedig csökken a talajellenállás (Ehlers et al., 1983). A mechanikai szenzorokkal nagy ismétlésszámban végezhetünk méréseket, amelyek feldolgozásával precíziós talajlazítási térképek készíthetők ...
... tovább »
Huntractor HTT 180P – Folytatódik a Huntractor Kft. Rába traktor modernizálási programja
Dr. Hajdú József – Pálinkás Gábor
A Rátkai István nevével fémjelzett Huntractor Kft.-t azzal a céllal alapították, hogy az 1970/80-as években a magyar mezőgazdaságban meghatározó vonóerőkategóriát képviselő Rába-Steiger és Rába nehéz, döntően talajművelő traktorok konstrukciójának a jelenlegi kor követelményei szerinti modernizálásával azok használati idejét meghosszabbítsák. Hiánypótló munkára vállalkoztak, mivel még mindig 1500 db körüli Rába traktor található a magyarországi mezőgazdasági vállalkozásoknál, amelyek zöme még évente kisebb-nagyobb üzemóraszámban jelenleg is használatban van. A Rába Magyar Vagon és Gépgyár privatizációja után a traktorok gyártójának nem jutott erre energiája, vagy talán nem tartotta fontosnak. A rendszerváltást követően 24 év kellett ahhoz, hogy egy műszakiakból álló lelkes csapat üzletet lásson benne, és elkezdje átépíteni a Rába traktorokat mintegy harmadáron, mint amennyiért egy napjainkban gyártott hasonló teljesítményű Steiger traktor kerül. Ugyanis az élet bebizonyította, hogy a több mint 40 éve gyártott Rába-Steiger traktorok elnyűhetetlennek bizonyultak. A robusztus alvázuk és az erős Rába tengelyek sokkal többet bírnak ki, mint a traktorok motorjai és sebességváltói. A traktorok kedvező adhéziós tömege és a tengelyek közötti tömegeloszlás kiváló vonóképességet biztosít ezeknek a traktoroknak. A traktorok alacsony szervizköltséggel voltak üzemben tarthatók, ezek megőrzésére törekszik a vállalkozás ...
... tovább »
Mezőgazdasági tehergépkocsi-újdonságok
Dr. Hajdú József
Közelmúltban több tehergépkocsi-gyártó is (Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Volvo stb.) megjelent a piacon új fejlesztésű, nyerges kialakítású mezőgazdasági szállítószerelvénnyel. Ezek sajátossága, hogy korszerűbb kivitelű, környezetet kímélőbb, nagyobb teljesítményű motorokkal rendelkeznek, nagyobb sebességre képesek és a terepen is megbízhatóbban mozognak. Különlegességük, hogy a széria közúti nyerges vontatókból (Iveco Trekker, MAN TGS/TRS, Mercedes Arocs, stb) a német vilshofeni székhelyű Paul Nutzfahrzeige GmbH építi át mezőgazdasági kivitellé. Egy másik német vállalkozás, az A+T Nutzfahrzeige GmbH közúti Volvo nyerges vontatókból hasonló módon alakítja át a Volvo FMX 540 4x4 Multitruck mezőgazdasági vontatót. Ez érinti a járművek sebességváltóját, amelyet terhelés alatt kapcsolhatóvá (powershift) alakítanak és kívánságra mászósebességet is beépítenek. A hidraulikus rendszer is módosul, amely érinti a rendszer teljesítményét, szolgáltatásait, illetve a legtöbb esetben ISO-szabványos, hidraulikus hárompont-függesztő berendezés és több (6-8 db) külső hidraulikus csatlakozó is kiépítésre kerül rajtuk, valamint TLT hajtások is kerülnek rájuk.
A nyerges vontatók hátuljára szabványos pótkocsi (gömbfejes és csapos) vonószerkezeteket helyeznek el, így a vontatók nem csak nyerges félpótkocsikat, hanem hagyományos egy- és kéttengelyes pótkocsikat is vontathatnak. Ezek a plusz vontatási lehetőségek, illetve a hidraulikusan függesztett munkagépek hordozása az alvázak és a rugózás erősítését is igénylik. Ezeknek az átalakított vontató járműveknek sajátossága az is, hogy rendszerint eltérő méretű és terhelhetőségű gumiabroncsokkal szerelt kerekek kerülnek a mellső és a hátsó tengelyekre. Elöl rendszerint 22,5 collos, hátul pedig 24,0 collos ballonos radiálabroncsokat szerelnek fel ...
... tovább »
Robotok a szőlőben
Dr. Husti István
Európa több országában a boripar stratégiai jelentőségű mind gazdasági, mind társadalmi szempontból. Ennek megfelelően óriási „harc” folyik a termelők között a vevők megnyeréséért, megtartásáért. A globális piacokon folyó versenyben csak az tud talpon maradni, aki képes stabilan megbízható minőséget megfizethető áron produkálni. A bor tipikusan olyan termék, amelynek jó hírét nehéz kialakítani, de könnyű lerombolni. A fogyasztó a stabil, megszokott minőséget értékeli, ami a borvertikum minden szereplőjétől megkívánja az ismételhetőséget, azaz azt, hogy a bor minden jellemzője évről évre megegyezzen ...
... tovább »