6 hónapnál régebbi cikkeink teljes tartalmát online előfizetés nélkül is elérhetik regisztrált tagjaink.
Tudomány - Műszaki fejlesztés
Mezőgazdasági gépek polimer fogaskerekeinek terhelhetőségi vizsgálata – I. rész
Odrobina Miklós - Sarankó Ádám - Keresztes Róbert - Kalácska Gábor
Napjaink mezőgazdaságában nagyon sokféle módon használják fel a műanyagokat, fóliaborítású termelőberendezésektől, a késztermékek csomagolásán át, a mezőgazdasági vízhasznosítás eszközein keresztül a különböző gépelemekig. Kezdetben felhasználásukat tekintve másodlagos szerepek ellátására alkalmazták őket, mint csomagolóanyagok, fogantyúk, burkolatok, esetleg díszítőelemek. Azonban az utóbbi évtizedekben a korszerű gépeken már egyre több helyen jelentek meg a különböző műanyagokból készült, szerkezeti funkciót is betöltő gépelemek. Ilyenek például a szíjtárcsák, tamásztógörgők, különböző csúszólemezek, siklócsapágyak és a fogaskerekek. A mezőgazdaság számos követelményt támaszt a felhasznált műanyagokkal szemben, mivel egész évben ki vannak téve az időjárás viszontagságainak, többek között esőnek, napfénynek és még a fagynak is. Mindezek ellenére megfelelő élettartammal kell rendelkezniük. Továbbá a mezőgazdaságban elterjedten alkalmazott vegyszerek, műtrágyák hatása is fokozott követelményeket támaszt mind a műanyagokkal, mind a fémekkel szemben. A műanyagipari fejlesztéseknek köszönhetően a polimerek alkalmazhatóak már olyan helyeken is, ahol nagy igénybevételeket kell elviselniük ...
... tovább »
A teljes tartalom eléréséhez először lépjen be e-mail címével és jelszavával vagy regisztráljon.
Vállalkozók tanácsadója
Telepi kompakt kisrakodók
Dr. Hajdú József
A mezőgazdaságban a legtöbb rakodási feladat az állattartó és gabonatároló telepeken, valamint a szérűskertekben jelentkezik. Ezek ellátására részben a különböző teljesítményű teleszkópos rakodók, és ahol a hely- és a mozgástér korlátozott, a kis teljesítményű, csuklós alvázú és kormányzású hidraulikus homlokrakodók a legalkalmasabbak. Nem véletlen, hogy a teleszkópos rakodók mellett az utóbbiakból vásárolnak legtöbbet a mezőgazdasági vállalkozások. Szinte minden telepen vagy szérűskertben lehet találkozni oda rendszeresített rakodókkal. Az állattartó telepeken állategészségügyi szempontból is kötődnek az oda rendelt rakodók. Ennek is betudható, hogy egyre több gyártó foglalkozik csuklós kormányzású, kisteljesítményű homlokrakodók (Hofradlerek, Hoftrackok) gyártásával, a számuk csak Európában meghaladja a húszat is. Az irányukba megnyilvánuló keresletet növeli, hogy építőipari és kommunális feladatok ellátására, az erdőgazdálkodás területén és kertészeti telepeken is jól használhatók ezek a kisrakodók, ráadásul sokféle adapterrel és munkaeszközzel rendelkeznek, ezáltal egyre szélesebb az alkalmazási területük is, amely egész évben biztosít munkát számukra. Ezeknek a rakodóknak a legfontosabb jellemzői: – kis geometria méretek, – kompakt felépítés, – könnyű kezelhetőség, – jó manőverezőképesség, – egyszerű felépítés, könnyen elvégezhető szervizfeladatok, – sokoldalú felhasználhatóság, univerzalitás, kis hajtóanyag-felhasználás, – nagy működési biztonság, jó stabilitás ...
... tovább »
A teljes tartalom eléréséhez először lépjen be e-mail címével és jelszavával vagy regisztráljon.
Nemzetközi szemle
Diesel of the Year 2017 – Liebherr D9812 a 2017-es év dízelmotorja
HaJós
A DIESEL International szakmai folyóirat nemzetközi szakújságírók szavazatai alapján immár tizenkettedszer választotta meg az „Év dízelmotorját”. Erre a címre 2017-ben a Liebherr D98-as motorcsaládjának 12 hengeres, 62 literes tagját tartotta érdemesnek. A Liebherr D 98 széria a hasonló kategóriába tartozó Cummins QSK 95 és az MTU 4000 motorcsaládokkal versenyzett a címért. A Liebherr D9812 motor 2x6 V elrendezésű hengerekből épül fel, a hengerenkénti lökettérfogata 5,17 liter. A motor 2200 bar max. nyomású, elektronikus vezérlésű Common Rail befecskendezőrendszerrel rendelkezik, amelyet a Liebherr a Bosch-sal közösen fejlesztett ki ...
... tovább »
A teljes tartalom eléréséhez először lépjen be e-mail címével és jelszavával vagy regisztráljon.
Trimble a MÜLLER-Elektronik felvásárlásával kompetenciáját a munkagépekre is kiterjeszti
Dr. Tátrai György
Május végén bejelentették: az ISOBUS-rendszer kialakításában pionírszerepet játszó, mindmáig családi magántulajdonban levő német MÜLLER-Elektronik igent mondott a Trimble akvizíciós ajánlatára. A szerződést már alá is írták, de egy ilyen, komoly piaci átrendeződéssel járó fúzióhoz még be kell várniuk a német kartellellenes hivatal feltételekhez kötött beleegyezését is, ami 2017 harmadik negyedévére várható ...
... tovább »
A teljes tartalom eléréséhez először lépjen be e-mail címével és jelszavával vagy regisztráljon.
Új mezőgazdasági gumiabroncsfejlesztések
Dr. Hajdú József
Az európai nagy mezőgazdaságigép-kiállítások (Agritechnica, EIMA, SIMA) a nagy vonzerő mellett eltérő specifikumokkal is bírnak. Az Agritechnica az új traktorfejlesztéseket és a nagy teljesítményű betakarítógépek fejlesztéseit vonzza. Az EIMA a permetezéstechnikában és az öntözésben, valamint a kertészeti kultúrák gépesítésében emelkedik ki. A SIMA leginkább a talajművelés, vetés, betakarítás és a szállítás technikai újdonságait vonultatja fel, illetve itt lehet találkozni a legtöbb újdonsággal a mezőgazdasági gumiabroncsok fejlesztőitől. Ez utóbbi talán azért alakult így, mert a gyártók a világ vezető gumiabroncsgyártójának számító Michelin hazájában kívánják leginkább megmérettetni magukat. Az idei SIMA kiállításon is számos újdonságot vonultattak fel a gumiabroncsgyártók. A látottak alapján a mezőgazdasági gumiabroncs-fejlesztéseknél érvényesülő főbb tendenciák a következőkben foglalhatók össze: – Talajkímélés a szántóföldön és gyepterületen a talajtömörítés minimalizálásával. – Kedvező vonóerőkifejtés alacsony szlip mellett, alacsony gördülési ellenállás. – Jó menetstabilitás különböző útfelületeken. – A gumiabroncsok terhelhetőségének növekedése. – A változó út- és terepviszonyokhoz alkalmazkodó gyors és automatikus guminyomás-szabályozások terjedése. – A megengedett sebességek növelése. – Az abroncsok élettartamának meghosszabbítása.
A gumiabroncsoknál a belső guminyomás szabályozásával azok felfekvő felülete és ezáltal a talajtömörítés mértéke, valamint a kedvező szlip melletti vonóerőkifejtés, sőt az abroncs terhelhetősége és megengedett sebessége is szorosan összefüggő értékek, amelyek kihatnak az abroncs élettartamára is. A következőkben a legnagyobb gumigyárak újdonságait vesszük számba ...
... tovább »
A teljes tartalom eléréséhez először lépjen be e-mail címével és jelszavával vagy regisztráljon.
OPaLL-AGRI – versenyben a legnagyobbakkal
Dr. Hajdú József
Egy pár éve már a magyar piacon is találkozhattak a vásárlók az újdonságnak számító, cseh gyártmányú OPaLL-AGRI talajművelő gépekkel. Évről évre növekszik az országban eladott gépek száma, amely azt mutatja, hogy a vevők elégedettek a kedvező ár/érték arányú megbízható gépkonstrukciókkal. Az új, modern OPaLL-AGRI s.r.o. talajművelőgép-gyár a cseh-lengyel határ közelében, Opava nagyváros melletti Hertice helységben tevékenykedik. Csehország legnagyobb ekegyárának számít. A gyár gyökerei az erős szakmakultúrával rendelkező bányagépgyártó elődjéig nyúlnak vissza, majd a privatizációt követően a német Lemken és a francia AGRISEM neves talajművelőgép-gyártóknak lettek beszállítói, illetve számos európai ekegyár (Kverneland, Kuhn, Pöttinger, Overum, Regent, Vogel&Noot, Gregoire Besson stb.) ekéihez gyártottak csereszabatos, gyorsan kopó alkatrészeket. Ez a tevékenység ma is fontos szerepet kap a gyár életében. A legnagyobb ekepótalkatrész-kínálattal rendelkeznek az országban, és jelentős mennyiségben értékesítenek pótalkatrészeket a kelet-európai exportpiacokon is ...
... tovább »
A teljes tartalom eléréséhez először lépjen be e-mail címével és jelszavával vagy regisztráljon.
Műszaki fejlesztés
CLAAS EASY on board App – ISOBUS AEF-tanúsítvány a CLAAS Tablet applikációnak
MT
A CLAAS EASY on board applikációja mostantól hivatalosan is megkapta az ISOBUS-terminál AEF-tanúsítványt. Ez az applikáció az első, és mindeddig egyetlen alkalmazás tablet PC-hez, amellyel bármilyen ISOBUS-kompatibilis munkaeszközt irányíthatunk. Az AEF szervezet (Agricultural Industry Electronics Foundation, azaz Mezőgazdasági Elektronikai Alapítvány) az ISOBUS UT és az Auxiliary Control-kompatibilitások elismerésével a CLAAS applikációt mindjárt két funkcióterületre ismerte el. Az UT az angol Universal Terminal rövidítése, jelentése univerzális konzol, amellyel bármelyik gyártó ISOBUS-t támogató eszköze vezérelhető. Ennek az a hatalmas előnye, hogy a felhasználónak csak egyetlen terminálra van szüksége a legkülönfélébb munkaeszközök vezérléséhez. Az Auxiliary Control viszont fokozott kezelői kényelmet és rugalmasságot nyújt, mivel a különféle munkaeszközfunkciók egy AUX-kompatibilis, többfunkciós kezelőkar funkciógombjaival kezelhetők. Miután megkapta a tanúsítványt, az EASY on board alkalmazás már szerepel a hivatalos AEF adatbázisban. A gazdálkodók és vállalkozók új eszközök vásárlása előtt ebben az adatbázisban ellenőrizhetik, hogy a kiválasztott eszköz kezelhető-e az EASY alkalmazással ...
... tovább »
A teljes tartalom eléréséhez először lépjen be e-mail címével és jelszavával vagy regisztráljon.
„Okoskombájnok” precíziós gazdálkodáshoz
tárgy
A helyspecifikus mezőgazdálkodáshoz sokáig elég volt a geodéziai pontosságú GPS-RTK sorvezetés. A traktor és a munkagép közötti interaktív adatáramlást megoldó ISOBUS elterjedésével a kijuttatandó műtrágya, vetőmag és növényvédőszer, valamint az öntözővíz is testre szabottan kerülhet ki a táblákra. De ez még csak az output optimalizálása! Két nagy világcég – a Claas és a John Deere – most az inputban érdekelt betakarító gépek messzemenő automatizálására törekszik, levéve a gép maximális kihasználási kényszerének terhét a gépkezelő válláról ...
... tovább »
A teljes tartalom eléréséhez először lépjen be e-mail címével és jelszavával vagy regisztráljon.
Pneumatikus hajtású járművek
Dr. Szakács Tamás - Pintér Péter
A cikkben a sűrített levegővel történő járműhajtás múltját és versenycélú jelenét mutatjuk be. Meglepő, de 170 évvel ezelőtt a légmotorok nagyon nagy szerepet töltöttek be a járművek hajtásában. Tiszta, csendes, üzembiztos és biztonságos hajtási módnak bizonyultak a városi személyszállítástól kezdve a robbanásveszélyes bányákban való szállítási feladatokig. Bizonyára kevesen tudják, hogy az első önerőből felszállni képes repülőgép vagy az első mechanikus hajtású tengeralattjáró is sűrített levegős motorral üzemelt. Az ilyen motorok hatásfoka magas. Tűz- és robbanásveszélyt nem jelentenek! A környezetszennyezés mértéke is csak annyi, amennyi a sűrített levegő előállításakor keletkezik. Szemben a belső égésű motorral hajtott társaikkal, ezek a járművek regeneratív fékezésre is alkalmasak. A sűrített levegő fajlagos energiatartalma 100 évvel ezelőtt messze meghaladta az akkori akkumulátorok energiatartalmát, de a mai korszerű akkumulátorokkal is versenyképesek! Tömegük az elhasznált hajtóanyaggal együtt csökken, szemben az akkumulátorokéval ...
... tovább »
A teljes tartalom eléréséhez először lépjen be e-mail címével és jelszavával vagy regisztráljon.
Technológia
Gondolatok a tarlómunkákhoz közeledve
Dr. Kalmár Tibor
A kétezres évek elejétől új időszámítás kezdődött a talajművelésben. A megváltozott klímára és a mind gyakoribbá vált szélsőséges időjárási helyzetekre adott legmegfelelőbb válasz az alkalmazkodás. A termesztéstechnológia minden elemének, így a talajművelésnek is alkalmazkodnia kell a megváltozott feltételekhez. A klímakár-csökkentő, alkalmazkodó talajművelési technológiát a learatott növények tarlóján kell elkezdeni, amikor a talaj regenerálódni készül. A nyári betakarítású növények tarlóján a talaj kitettsége két–két és fél hónapig tart, miközben elő kell segíteni a talaj megújulását. Ezt az ellentmondásos helyzetet oldja fel a szakszerű tarlógondozás talajművelési és biológiai módszerek segítségével. A tarlógondozás magába foglalja a gondos száraprítást és terítést, a tarló sekély mulcshagyó hántását, majd pedig a hántott tarló ápolását. A tarlógondozás során felszínen hagyott szármaradvány nemcsak a nedvességveszteség csökkentésében, de a felszínvédelem is fontos szerepet tölt be. A felszíntakarás jelentősége az előzőek mellett az alábbiakban foglalható össze: – Porosodás, eliszapolódás, cserepesedés mérséklése – A biológiai folyamatok és a földigiliszta-tevékenység élénkítése – A beérdés folyamatának elősegítése – Morzsásodás támogatása, lazult réteg mélyülése – Művelhetőség javulása – Gyom- és árvakelés elősegítése ...
... tovább »
A teljes tartalom eléréséhez először lépjen be e-mail címével és jelszavával vagy regisztráljon.
Ökonómia
Mezőgazdaságunk helyzete az EU-csatlakozás után
Dr. Gockler Lajos
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és az Eurostat által közölt részleges és előzetes adatok szerint mezőgazdaságunk 2016-ban nagyon jó eredményeket ért el, jobbat, mint az ugyancsak kiemelkedő 2008-as és 2013-2014-2015-ös években. A kedvező számok sok okra vezethetők vissza. Ezek között talán legfontosabb a szélsőségei mellett mégis elfogadhatónak tekinthető időjárás, a rendszerváltás kedvezőtlen hatásának mérséklődése, az egyre növekvő támogatás stb.. Ez utóbbit jól jellemzi a 2017.03.02-i dátummal kiadott, „A magyarországi európai uniós források felhasználásának és hatásainak elemzése a 2007-2013-as programozási időszak vonatkozásában” című, a Miniszterelnökség megbízása alapján készített KPMG tanulmány (mely az internetről letölthető). E feldolgozás szerint 2007 és 2015 között a mezőgazdasági termelők mintegy 692 ezer projektre 3714 Mrd Ft támogatást kaptak. Ebből a szántóföldi növénytermelés 2769 (74,6%), az állattenyésztés 443 (11,9%), a kertészet és szőlőgazdálkodás 221 (6,0%), az egyéb mezőgazdasági cél pedig 281 (7,5%) Mrd Ft-tal részesedett. A támogatás 84,6 %-a normatív jellegű „jövedelempótló”-ként, 15,4%-a(!) „beruházási” jellegűként került kifizetésre. A 3714 Mrd Ft az összes hazai európai uniós kifizetésnek több mint 25 %-a volt, és ez a mezőgazdasági kibocsátás 20 %-ának megfelelő összeg. Ez azonban csak az EU támogatás, a teljes támogatási volumennek mintegy 31%-a jutott a mezőgazdaságba, holott a mezőgazdaság által előállított GDP aránya az ország összes GDP-jéből az elmúlt években csak 3 és 4 % között ingadozott. Ilyen előzmények mellett célszerű megnézni, hogy mezőgazdaságunk az EU-csatlakozás után (a 2006 és 2016 közötti években, mert 2004 és 2005 átmenetnek számíthat), milyen eredményeket ért el (és talán azt is, hogy a 3714 Mrd-ből mennyit fordítottak „ténylegesen” a mezőgazdaságra, lásd a tanulmány 32-73. oldalait) ...
... tovább »
A teljes tartalom eléréséhez először lépjen be e-mail címével és jelszavával vagy regisztráljon.
Visszatekintés
Erőgép- és eketörténeti kiállítások múltja a Mezőgazdasági Múzeumban
Réz Gyula
A jelentős agrárműszaki emlékek felkutatása, gyűjtése, gondozása, valamint közkinccsé tétele már kezdetben a Magyar Mezőgazdasági Múzeum alapvető feladatai közé tartozott. A tárgygyűjtés már a múzeum alapítása előtt elkezdődött. A hivatalos megnyitására 1897. szeptember 12-én a városligeti Vajdahunyadvárban került sor. Az ünnepélyes megnyitó Darányi Ignác földművelési miniszter nevéhez fűződött. A bemutatott tárgyi anyag jelentős része a millenniumi kiállítás anyagából tevődött össze. Az ezredéves országos kiállításon – amelyet I. Ferencz József Ausztria császára és Magyarország királya nyitott meg – kiemelt helyet kapott a gazdasági gépek és eszközök bemutatása. (Fogatos ekék, kultivátorok). A kézi eszközök között helyet kapott az ásó, kapa, kasza és gereblye számos változata. A múzeum vezetése rendre felkérte a látogatókat, hogy a „gazdasági szempontból érdekes régi okmányokat, munkaeszközöket, festményeket, ajándékul vagy letétképpen engedjék át kiállítási célra.” ...
... tovább »
A teljes tartalom eléréséhez először lépjen be e-mail címével és jelszavával vagy regisztráljon.
|